۱۳۸۸ شهریور ۳, سه‌شنبه

South Park


ابتدای سریال South Park با این کلمات شروع می شود.تمام شخصیت های و وقایع در این سریال حتی انهایی که بر اساس افراد حقیقی ساخته شده کاملا تخیلی هستند. تمامی صدا های افراد مشهور به صورت کاملا ناشیانه ای تقلید شده . این برنامه حاوی الفاظ رکیک می باشد و با توجه به محتوای ان دیدن ان به هیچ کس توصیه نمی شود. ...
ایده سریال South Park توسط تری پارکر و مت استون ابتدا به عنوان پروژه دانشجویی شکل گرفت ، ولی بعدها تبدیل به یکی از بزرگترین سریالهای انیمیشنی البته برای بزرگ سالان تبدیل شد. از سال 1997 تا به حال ، این سریال کمدی همواره از سریالهای جنجال افرین بوده که همیشه بعد از پخش قسمتی از ان ، اعتراضات و تشویق های زیادی را به دنبال داشته. درباره اینکه مخاطبان این سریال چه کسانی هستند ، واقعا نمی توان درست حدس زد ، ولی مسلما این سریال برای کودکان و نوجوانان ساخته نشده و شاید می توان همان طور که از نوشته ابتدای ان فهمید حتی بزرگسالان نیز برای دیدن این سریال صلاحیت ندارند. ولی چرا؟




این سریال با ایده نقد ساخته شده ، ولی نه نقد معمولی بلکه نقدی کاملا اتشین که از هیچ و هیچ کس هراسی ندارد و هیچ گونه توجهی به منصفانه بودن ، بی طرف بودن و رعایت خطوط قرمز حتی در خود امریکا نمی کند. به نظر سازندگان این انیمیشن کم خرج ، اینکه شما چقدر پول و هزینه صرف کنید تا محصولی را تولید کنید مهم نیست ، بلکه حرفی که می زنید مهم است. شاید جلوه بصری این سریال ما را به یاد انیمیشن های دست چندمی می اندازد ، ولی از زمانی که به دیدن ان می نشینیم تمام ضعف های بصری آن را فراموش می کنیم .
ولی چرا دیدن این سریال به هیچ کس توصیه نمی شود؟ می توان گفت در این سریال هر انچه شما به ان اعتقاد دارید یا ندارید به نقد کشیده می شود. نقدی بسیار کمیک و از طرفی بسیار بی رحمانه که شاید شما اصلا انتظار ان را نداشته باشید. اگر عاشق مل گیبسون یا بریتنی اسپرز یا متالیکا هستید ، اگر از دیدن ارباب حلقه و فرار از زندان لذت می بردید ، اگر روی دین و ایین و ملیتی تعصب دارید ، اگر به نیروهای ماوراء الطبیه و اسمانی اعتقاد دارید ، این سریال همه اینها را بیشتر از ان حدی که تصور کنید به نقد و استهزاء می کشد ، به طوری که شما نه تنها از خنده رو نمی شوید ، بلکه تلویزیون خود را خاموش می کنید.
این سریال چهار شخصیت اصلی دارد .کایل ، استن، کنی و اریک . این چهار پسر 8 ساله هر یک با شخصیت منحصر به فرد خود یکی یهودی و یکی مسیحی یکی چاق و یکی بسیار فقیر ، هر یک نماینده ای از جامعه امریکا هستند که قرار است در کنار مسائلی مثل سیاست و فرهنگ و مذهب و خیلی چیزهایی دیگر مورد نقد بی رحمانه قرار گیرند. البته South Park فقط به مشکلات و معضلات امریکا اکتفا نمی کند و به هر کشور و ملیتی که شما در ذهن دارید از ایران و عراق گرفته تا کانادا و اسرائیل زهر خود را می ریزد. نکته قابل توجه شعاری نبودن متن ها و تابو شکنی فوق العاده ان است و اینکه همیشه حرفی برای گفتن دارد ولی نه ان حرفی که ما انتظارش را داریم ، شاید برای قسمت های اول دیدن این سریال با تمام صحنه ها و الفاظ رکیکش کاملا سخت باشد ولی تجربه دیدن South Park با تمام تجربه های بصری که تا به حال داشتیم کاملا متفاوت است. South Park به ما یاد می دهد ، ببینیم و استانه تحمل خود را بالا ببریم شاید اگر تعصبات خود را لحظه ای کنار بگذاریم در انتهای هر قسمت پیامی را درک کنیم که در هیچ کتاب و سخنرانی ای یافت نمی شود .
امتیاز: 9.3
مخاطب: خاص
سختی دیالوگها: 4

 

گزیده دیالوگ ها:
(اریک با حضرت مسیح تو کالسکه بر فراز بغداد پرواز می کنن)
اریک: اینجا بغداده، شبیه اشغال دونی می مونه(مسیح با قیافه ای عصبانی به اریک مگاه میکنه)
اریک: نه.منظورم اینه که بیچاره ها چقدر فقیرند..آخی


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++...
استن:می دونی.یه زمانی یکی می گفت، سعی نکن مرد بزرگی باشی ، فقط سعی کن مرد باشی.
مسیح: کی اینو گفته؟
استن: خودت گفتی.
مسیح: ا..راست می گیا..من گفتم 
کایل: اینو تو انجیل گفته؟
استن: نه ..تو سریال استار ترک شنیده بودم 
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++.
راب راینر: بعضی وقتا دروغ گفتن خوبه، وقتی تو بیشتر از مردم می فهمی که چی براشون بهتره 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++



پدر استن صبح می خاد اونو بیدار کنه بره مدرسه ولی تو رختخواب اریک و استن و کایل رو با مایکل جکسون میبینه....!
پدر استن: استن وقت رفتن به مدرسه است.....استن ..تو..تو داری چه غلطی ...می کنی ؟
پدر استن: اقای جفرسون.....!!!!( منظور همون جکسون هست .)
مایکل جکسون: اوه...ما اینجا داشتیم یه جشن کوچیکی می گرفتیم
پدر استن: ولی اقای جفرسون این رفتار اصلا درست نیست
مایکل جکسون: درست نیست.؟نه شما متوجه نیستی..اینا دوستای منن..ببین....من خودم هنوز یک کودکم ، این دوران رو هنوز سپری نکردم...حالا اصلا اینا رو ول کنید ..بیان هر کدوم 100 دلار بگیرید..قابلی نداره
پدر استن: اخ خ خ جون ، اون کته که می خواستم رو می تونم بالا خره بخرم...
.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سریاله جالبیه توصیه میکنم ببینین