۱۳۸۸ اسفند ۱۹, چهارشنبه

Fringe



سریال "فرینج"(علوم حاشیه ای) محصول 2008 و شبکه" فاکس" می باشد. داستان این سریال در باره مامور اف بی آی "اولیویا دانهم" است که به طور ناخواسته با موضوعاتی عجیب در زندگی کاری خود رو برو می شود که او را هر چه بیشتر به کشف پیدایش این رموز ترغیب می کند . این موضوعات در شاخه ای از علوم غیر طبیعی که Fringe نام دارد بررسی می شود که می توان از آن به هوش مصنوعی، خواندن ذهن، جهش ژنتیکی ، نامرئی شدن و غیره نام برد. بیشتر مسائلی که در این سریال وجود دارد بارها در فیلمها و سریال های گوناگون پرداخت شده اند ولی این سریال به شیوه ای جدید  انها را پرداخت می کند . آبرامز گفته این سریال را برای انهایی ساخته که توان درک پیچیده گی های سریال گمشدگان را ندارند و نمی خواهند همه قسمت های یک سریال را از قسمت اول ببینند تا به همه نکات آن پی ببرند . "شما لازم نیست همه اپیزود های یک و دو و سه را ببینید تا از اپیزود 4 سر در آورید".
http://persianisland.blogspot.com


 
persianisland.blogspot.com

بیشتر افرادی که به دیدن اولین قسمت fringe نشستند ، انتظار دیدن سریالی شبیه گمشدگان را داشتند . می توان گفت با توجه به حضور جی جی آبرامز ، یکی از خالقان اصلی گمشدگان ، در بین خالقان این سریال ، این انتظار می رفت تا شاهد سریالی با مضمونی همانند گمشدگان باشیم، و همین موضوع باعث انتقادات زیادی نسبت به سریال بعد از پخش چند قسمت اول شد. می توان گفت بیشتر این انتقادات نه به خود سریال بلکه در مقایسه این سریال با گمشدگان و یا اینکه این سریال تقلید دست چندمی از سریال محبوب پرونده های مجهول می باشد بود. در این میان چیزی که کاملا فراموش شد این بود که خالقان این سریال هدف خود را ساخت سریالی شبیه گمشدگان نمی دیدند و سعی در ساخت سریالی با ساختار منحصر به فرد خود را داشتند. حتی می شود گفت در اینجا این نقد که این سریال تکرار سریال پرونده های مجهول است نیز کاملا موجه نمی نماید زیرا این سریال در ژانری ساخته شده که مضامین بسیاری را در اشتراک با فیلم ها و سریالهای نظیر خود دارد و پرداختن به این مضامین دلیل بر تکرار و کپی برداری از سریالهای هم ژانر خود نیست.
http://persianisland.blogspot.com

می توان گفت سریال فرینج بسیار خوب شروع کرد و در ادامه بسیار افت کرد و دوباره شروع به صعود کرد. بسیاری از نقد هایی که در باره سریال می شود به دلایلی که ذکر شد منفی است ولی شاید اگر این سریال توسط آبرامز تهیه نمیشد ، خیلی از این نقد ها وجود نداشت . برای من به شخصه که به سختی با این گونه ژانر ها ارتباط برقرار می کنم دیدن این سریال تجربه لذت بخشی ست . نمی توانم بگویم این سریال جای سریال X-Files و مامور "اسکالی" و "مولدر" را برای من گرفته است ولی همچنان ارزش دیدن را دارد.این سریال به تازگی برای سیزن 3 تمدید شد.
http://persianisland.blogspot.com

امتیاز: 7
سختی دیالوگها: 3.5
مخاطب: عام

۱ نظر:

siavash گفت...

سلام
سریال ماوراالطبیعه رو پیدا نکردم!