۱۳۸۹ تیر ۱۷, پنجشنبه

Damned United, The




"یونایتد لعنتی" محصول سال 2009 و به کارگردانی "تام هوپر" می باشد. بعد از ناکامی تیم ملی فوتبال انگلیس در راهیابی به جام جهانی 1974  ، مربی تیم "سر الف  رمزی " جای خود را به "دان ریوی" مربی موفق "لیدز یونایتد" داد. "برایان کلاف" با بازی فوق العاده "مایکل شین" از تیم "دربی کاونتی" بیرون آمد و جایگزین "دان روی" افسانه ای در تیم معروف "لیدز یونایتد" شد. "برایان کلاف" که همواره از منتقدین " دان ریوی" و بازی پر خشونت بازیکنان این تیم بود حالا مدیریت همین تیم موفق و ثروتمند را به دست می گیرد." برایان کلاف " در اولین مواجهش با بازیکنان به آنها می گوید که هر چه جایزه و کاپ تا اکنون بدست آورده اند را بیرون بیندازند چون هیچ کدامشان را منصفانه به دست نیاورده اند.








فیلم بر اساس رمانی از "دیوید پیس " به همین نام ساخته شده. کتاب درباره مربی افسانه ای "برایان کلاف" است ، و داستان را همراه با فلش بک های خود از روزهای گمنامی این مربی تا نتایج افسانه ایش در لیگ انگلستان دنبال می نماید. فیلم با اینکه یک درام فوتبالیست ولی از صحنه های بازی فوتبال درون زمین کمتر بهره می برد. بیشتر فیلم در دفتر مدیرت باشگاها یا جلوی دوربین خبرنگاران می گذرد تا بر روی نیمکت . فیلم نهایت بهره را از فیلم نامه نویس فوق العاده ای همچون "پیتر مورگان " می برد. شخصیت پردازی "مورگان" در این فیلم همانند دو فیلم موفق دیگرش "فراست نیکسون" و "ملکه" بی نظیر است. "مایکل شین" که انگار برای ما عادت شده که او را در لباس شخصیت های واقعی ببینیم. مثل دو اثر قبل فوق العاده بازی کرده است. سکانسی که او در مقابل هیئت مدیره "لیدز یونایتد" سخنوری می کند و قدرت و برتری خود را در برابر مربی قبلی به رخ مدیران می شد ، یک سکانس فراموش نشدنی از قدرت بی پایان "شین" در بازی گریست.



تصویر برداری اثر نیز یکی از نقاط قدرت این فیلم است. استفاده از رنگ های مرده مثل آبی تیره و خاکستری در نمایش جو سرد و سنگین حاکم بر فوتبال انگلیس و خشونت بی اندازه در لیگ یک ، و لانگ شات های زیبا از محیط زمین فوتبال فیلم را از یک اثر معمولی فوتبالی به یک فیلم بی بدیل تبدیل می کند. شاید بتوان گفت بیشتر از این که این  فیلم درباره فوتبال باشد ، درباره جاه طلبی، غرور ، دوستی و ایمان است، که می توان در تمام فیلم آنها را مشاهده کرد.


امتیاز من: 9






دیالوگ برگزیده:


منی کازینز: من شما رو برای این کار استخدام کردم ، چون فکر میکنم شما بهترین مربی جوان در این کشور هستید.
برایان کلاف:ممنون ، بهترین مربی پیر هم من هستم.
منی کازینز: همچنین من با این کار از شما توقع داشتم که وقتی میاد به تیم ما بهترین را برای این تیم بخواین.برای شهر "لیدز" بخاین. حالا نمی دونم چرا من این احساس رو دارم که همه چیز فقط سر دشمنی شما و "دانه".
برایان کلاف: معلومه که همه چیز درباره منو "دانه". و همیشه هم همین خواهد بود. ولی همه شما ریش سفید های "لیدز"  به جای اینکه زانوی غم تو اون کت شلوارهای سلطنتی تون بقل بگیرید، با اون صورت ماهتون یه لبخند ماه  بزنید. به این خاطر که، من نمی خورم و نمی خوابم، تا زمانی که هر چی اون آدم(دان) بدست آورده بدست بیارم و از اونم بالاتر بزنم. بالا بزنم جوری که دیگه مجبور نشم اسم "دان ریوی" لعنتی رو دوباره بشنوم. جوری که مردم تو همه خونه های "یورک شایر" لیوانای آبج"وشونو بالا بگیرند و تنها اسمی رو که فریاد بزنن "برایان کلاف" باشه. "برایان کلاف" لعنتی. گرفتین؟
 

۲ نظر:

az گفت...

سلام....
خبری از فصل پنجم فرار از زندان هست؟راسته که قراره پخش بشه؟

amir,ISBN84 گفت...

سلام
با توجه به اینکه "پاول شورینگ" خالق و تهیه کننده سریال داره روی پروژه های دیگه کار می کنه و با توجه به کاهش بینندگان سریال در سیزن آخر، ساخته شدن سیزن 5 تقریبا بعیده.
البته شایعه هایی مبنی بر ساخته شدن یک "اسپین اف" جدید که مربوط به زندان زنان و فرار "گرچن" میشه وجود داره.