۱۳۸۹ تیر ۱۳, یکشنبه

Cove, The



فیلم مستند "خلیج" محصول سال 2009 و به کارگردانی "لوئیس سیویاس" می باشد. فیلم از جایی شروع می شود که ما شاهد ورود افرادی سیاه پوش به محلی نامعلوم به صورت مخفیانه می باشیم.صدای کارگردان را می شنویم که می گوید " ما خیلی دوست داشتیم این کار رو قانونی انجام بدیم". این فیلم مستند تصویرگر تلاش گروهی ، برای به تصویر کشیدن قتل عام دلفین ها در منطقه ای به نام "تایجی" در ژاپن می باشد. با وجود بیانیه دولت ژاپن که بر کشته شدن حدود هزار دلفین در سال در این منطقه دلالت دارد، شنیده ها حاکی از آن است که سالی 23 هزار دلفین در خلیجی کوچک در این منطقه قتل عام می شوند. فیلم با معرفی "ریک ا بری" ادامه میابد، کسی که به قول خودش 10 سال اول عمر خودش را صرف تربیت دلفین ها، و 35 سال بقیه را صرف آزاد کردن آنها از آکواریوم ها کرده. "ریک ا بری" به قدری در "تایجی" منفور است، که از ترس شناخته شدن توسط مردم و مسئولین منطقه بر صورت خود ماسک می زند. این اثر روایتگر ماموریتی غیر ممکن توسط گروهی حامی دلفین ها برای تصویر اتفاقی غم باریست که سالانه در این منطقه مخفیانه اتفاق می افتد.
http://persianisland.blogspot.com

http://persianisland.blogspot.com
وقتی اسم مستند به گوش ما می خورد یاد مصاحبه های طولانی و ارائه آمار و ارقام فراوان می افتیم. ولی در این فیلم به سختی می توان گذر زمان را حس کرد. این اثر مستند همچون فیلم ماموریت غیر ممکن از طرفی تلاش های فراوان گروه را برای رسیدن به منطقه ای کاملا محافظت شده نشان می دهد و از طرفی ما را از شرایط پیرامونی حقوق دلفین ها و نقش دولت ژاپن در کشتار آنها آگاه می کند. 
http://persianisland.blogspot.com
persianisland.blogspot.com 

فیلم تصویر بدیعی از منطقه زیبای "تایجی " که با پارادوکس کامل با اتفاقاتی است که در آن می افتد نشان می دهد. از طرفی این آثر ما را با زندگی دولفین ها در دو سوی اقیانوس های بی کران ، و آکواریوم های زندان گونه نشان می دهد. می توان گفت این اثر چه از لحاظ تصویری و چه از لحاظ خط روایی آنقدر جذاب است، که تا پایان آن که نقطه اوج اثر می باشد لحظه ای احساس دلزده گی نمی کنید. این فیلم برنده بهترین فیلم مستند از اسکار در کنار 25 جایزه دیگر از جشنواره های مختلف شده است.
 http://persianisland.blogspot.com
 امتیاز من: 10
دیالوگ برگزیده:
ریچارد ا برری: اگر تو عمل گرا نیستی ، پس نتیجتا واپسگرایی.

هیچ نظری موجود نیست: