۱۳۸۸ آذر ۳, سه‌شنبه

The Wire


سریال "شنود" محصول سال 2002 تا 2008  و شبکه HBO  می باشد. داستان از آنجایی شروع می شود که مجرمی سابقه دار به نام " دی آنجلو بارکسدل"بعد از انصراف شاهد  از اتهام قتل بری شناخته می شود و  آزاد می گردد. بعد از آزادی او کارآگاهی به نام "جیمز مکنولتی" با قاضی صحبت می کند ، و علت آزادی این مجرم را در وابستگیش به باند بزرگ قاچاق مواد مخدر که توسط " ایوان بارکسدل" دایی "دی آنجلو" اداره می شود می داند و به قاضی می گوید که این فرد مضنون به قتل بیش از ده نفر از افراد مختلف در رابطه با مواد مخدر است ، ولی هیچ ردی از این فرد نیست و کسی هم کاری برای دستگیری او انجام نمی دهد. قاضی دستور رسیدگی به این مورد را به ستاد مبارزه با مواد مخدر بالتیمور می دهد و گروهی از افراد پلیس گرد هم میایند تا به طور مخفیانه به جمع آوری مدرک بر علیه این باند و سر دسته آن بپردازند. این گروه با استفاده از تجهیزات مختلف از جمله وسائل شنود به مکالمه فروشنده گان و قاچاقچیان مواد گوش می دهند ولی گوش دادن به این مکالمات آنها را نه فقط به سمت قاچاقچیان بلکه به سمت سیاستمداران و افراد قدرتمند دیگری نیز می کشاند که باعث وقفه و کارشکنی در ماموریت آنها می شود.
این سریال شاید با تمام سریالها و فیلم هایی که درباره مواد مخدر ساخته می شوند متفاوت باشد به دو دلیل، یکی نشان دادن مراحل مبارزه با مواد مخدر به صورت پدیده ای طولانی، مشقت بار، پر هزینه و گاها بی نتیجه و دلیل دیگر پر داختن سریال به جنبه های مختلف این پدیده به طور جزئی و با دقت بسیار به شکلی که دو روی پدیده قاچاق مواد یعنی در یک روی قاچاقچیان و در روی دیگر نیروهای پلیس به طرز استادانه ای تصویر شده است. در سمت قاچاق مواد از دلالان و خرده فروشان گرفته تا رئسا و بزرگان وارد کننده مواد با جرئیات باور نکردنی تصویر شده اند. در روی دیگر یعنی مبارزه با مواد مخدر ، از سطوح عالی مبارزه با مواد مخدر یعنی قانون گذاران و سیاست گذاران ، تا روئسای ادارات و ماموران پلیس محلی نمایش داده شده است. موانع قانونی ، رشوه ، زورگیری ، کاغذ بازی های اداری و قوانین دست و پا گیر همه به صورت ماهرانه ای در این سریال تصویر شده و البته چیزی که اهمیت دارد این است که بیش از آنکه تصویر به کمک خلق چنین پدیده هایی درآید، دیالوگ هایی که بر زبان شخصیت های این سریال نقش بسته اند بار اصلی را به دوش می کشند. دیالوگ ها معمولا طولانی و پیچیده هستند، دیالوگ هایی که از زبان قانون مداران گفته می شوند حاوی اصطلاحات فراوان حقوقی و دیالوگ هایی که توسط سیاه پوستان خرده فروش گفته می شوند حاوی کلماتی هستند که در هیچ دیکشنری ای یافت نمی شوند.
خالق سریال "دیوید سایمون" سالها به عنوان خبر نگار بخش جنایی روزنامه "بالتیمور سان" خود را به جای مواد فروشان و ماموران پلیس جا می زد و با هر دو قشر برای گرفتن اطلاعات هم صحبت می شد، یکی از دلایلی که باعث ایجاد تصویری واقع گرایانه  از روند مبارزه با مواد مخدر در این سریال می شود نیز همین رابطه نزدیک خالق سریال با این موضوع است. نکته دیگری که در این سریال مشهود است و البته در سریال فاخر دیگر HBO "سوپرانوز"  هم اشاراتی به آن شده است، تاثیر واقعه یازده سپتامبر بر دیگر فعالیت های نهاد های امنیتی و جنایی در آمریکا می باشد. به قول یکی از شخصیت های سریال ،دیگر مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان یافته در اولویت نهادهای امنیتی وجود ندارد، به قولی عرب ها و تروریست ها ، جای سیاه پوستان و دلالان مواد مخدر را گرفته اند، دیگه کسی برای دستگیر کردن یه قاچاقچی بهت تبریک نمیگه، اگه میتونی یه تروریست رو دستگیر کن.با وجود این انتقادات سریال این اراده را در گروهی از ماموران و سیاستمداران در آمریکا نشان می دهد که فارغ از هر گونه مصلحت طلبی ، و بدون ترس از عواقب کارشان به مبارزه با این پدیده بپردازند ، هر چند که ممکن است به از دست رفتن شغل یا حتی جانشان بینجامد.به قول شخصیت دیگری در این سریال "مبارزه با مواد مخدر جنگ نیست، جنگ روزی تمام می شود، مبارزه با مواد مخدر تا ابد ادامه دارد".
سریال " The Wire" در کنار سریال های "ددوود " و "سوپرانوز" به عنوان بهترین و یا یکی از بهترین سریال های تاریخ سریال سازی توسط منتقدین معرفی شده. دورانی که این سریال ها در شبکه HBO  در حال پخش بودند به عنوان دوران طلایی سریال ها نام برده میشود . آیا HBO  قادر است دوباره به دوران طلایی خود بازگردد؟

امتیاز: 9.7  imdb
سختی دیالوگها: 4.5  از 5
مخاطب: خاص


 

 

هیچ نظری موجود نیست: