۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۱, جمعه

White Ribbon



فیلم "روبان سفید" محصول کشور آلمان و به کارگردانی "میشائل هانکه " می باشد.داستان فیلم در روستایی در کشور آلمان قبل از آغاز جنگ جهانی اول اتفاق می افتد. معلم مدرسه به عنوان راوی فیلم از خاطرات گذشته خود در روستا می گوید ، خاطرات دهشتناکی که به قول معلم هنوز باور کردن آنها و این که چه کسانی مسبب آنها بوده اند سخت است. فیلم از جایی شروع می شود که دکتر دهکده که سوار بر اسب خود به خانه بر می گشت توسط تله ای که بر سر راهش گذاشته شده بود با اسب به زمین می خورد و راهی بیمارستان می شود. در ادامه ما شاهد روایت زندگی مردم دهکده هستیم که البته زندگی آنها با حوادثی دیگر نیز قرین می شود. کشیش دهکده فردی قانون مدار است که با کوچک ترین سرپیچی کودکان خود را تنبیه می کند، اون روبانی سفید را بر دست فرزندان خود می بندد که یاد آور معصومیت کودکانه آنها باشد. با نزدیک شدن به زندگی این افراد شاهد نوعی خشونت نسبت به فرزندان و زنان هستیم که دامنه این خشونتها تا سوء استفاده های جن*سی نیز می رسد. از طرفی حوادث ناگوار دیگری نیز برای روستا اتفاق می افتند، از مردن فردی در آسیاب روستا گرفته تا آتش گرفتن انبار غله و کور شدن کودکی کند ذهن.



"هانکه" از تصویر سیاه و سفید برای روایت فیلمش استفاده کرده، که همین محیط خاکستری فضایی اعجاب انگیز به کلیت فیلم عطا  کرده ، مخصوصا در محیط های تیره داخلی که محل وقوع گناهان ناگفته است و فضاهای روشن خارجی  محل وقوع خشونت های مرموز و ناشناخته.  دوربین معمولا حالتی ایستا داشته و چندان به تصویر وقایع عجیب رخ داده در روستا رغبتی نشان نمی دهد، دوربین به دنبال افراد نمی رود بلکه به دنبال تصویر کردن مکان ها و فضاهای ناشناخته روستاست. دو بازیگر نقش آفرینی های فوق العاده ای از خود به جا گذاشته اند، یکی "برگارت کلانر" بازیگر نقش کشیش سخت گیر و دیگری "لئونی بلش" در نقش پرستار بچه.
شاید ابتدا بیننده به دانستن مسبب این اعمال خشونت بار علاقه نشان دهد ولی با جلو رفتن داستان زندگی افراد روستا و گناهانی که در چهارچوب خانه های آنها اتفاق می افتد او را به این فکر وا می دارد که گستره خشونت بار بودن کدام بیشتر است. فیلم تصویر گر روستایی آرام و با سیستم ارباب و رعیتی است که از نظم کامل به هرج و مرج کامل می رسد . نقطه شروع این هرج و مرج زمان آغاز جنگ جهانی و شاید زمان بسته شدن نطفه فاشیسم در آلمان است. در یادداشتی که کنار یکی از قربانیان حوادث خشونت بار گذاشته شده به این ذکر شده که فرزندان شما و نسل بعدتان باید کفاره گناهان شما را بپردازند.  شاید نویسندگان ناشناس نامه با دستهای کوچکشان به موضوعی بزرگ اشاره کرده باشد، نسلی که آغشته به گناه است و زمینه ساز ظهور حکومتی خودکامه شایسته این است که چنان تاوانی را بپردازد.
امتیازمن: 9 

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام میشه درباره ی سریرال همسرران ارتشی هم توضیح بدید army wives
چون اکثر سریالایی که شما در موردش توضیح میدید بدش زیرنویس میشه

amir,ISBN84 گفت...

سلام
دوست عزیز من این سریال رو فقط قسمت اولشو دیدم ، هر وقت دیدم حتما راجبش می نویسم.
ممنون