۱۳۸۹ بهمن ۱۲, سه‌شنبه

Treme


سریال "ترمی" محصول سال 2010 و شبکه HBO  می باشد. "ترمی " نام محله ای در "نیواورلئان" می باشد که ساکنانش  آن را قلب موسیقی دنیا می دانند . سریال سه ماه بعد از طوفان کاترینا را تصویر می کند . "نیو اورلئان" تبدیل به شهری طوفان زده و مخروبه شده و هنوز خانه های بسیاری بدون سکنه مانده ، اوج خرابی ها به گونه ایست که گویی با شهر ارواح روبرو هستیم . با این حال ساکنین این شهر طوفان زده عزم آن کرده اند که با وجود تمام کمبود ها به خانه خود باز گردند و شهر خود را دوباره بسازند. شاید تنها یک چیزدر محله ترمی قبل از طوفان و بعد از طوفان همچنان ثابت مانده است و آن هم موسیقی است. مردمان این محله همراه با موسیقی به این شهر وارد می شوند ، و موسیقی جاز با وجود تمام کاستی ها بخشی جدا ناپذیر از زندگی آنها شده است. 
persianisland.blogspot.com



persianisland.blogspot.com

شاید بهتر باشد اول از هر چیز نقد این سریال را با نام "دیوید سیمونز" آغاز کنم . سریال "شنود" دیگر سریال موفق "سیمونز" که بعضی ان را یکی از بهترین سریالهای تاریخ می دانند ، توقعات را به گونه ای از " سیمونز " بالا برد که ساخت سریالی با آن درجه مهارت و ابتکار را تقریبا غیر ممکن می نمود. اما نمایش اولین قسمت مجموعه در "HBO" نشان از ظهور سریالی "سیمونزی" "اچ بی اویی" می داد. مهره مار "سیمونز" در این سریال همچنان اشراف بی نهایتش بر موضوع بود . او که روابط پیچیده قاچاق مواد مخدر را همراه با سیاستهای پشت پرده به شکل بی نظیری تصویر کرده بود حالا با موضوعی کاملا متفاوت برگشته بود. خون مایه سریال بیشتر از آنها درباره مردمی طوفان زده باشد در مورد پدیده موسیقی و تاثیر آن در زندگی انسانهاست isbn84. موزیک جاز و بلوز همراه با موسیقی سنتی بومیان " نیوئورلئان" در بیشتر سکانس ها وجود دارند ، گویی سریال را با شربت موسیقی شسته اند ، و اما حضور اعجاب انگیر طنین ساکسیفون ها و درام ها حس یه اثر موزیکال را به سریال نمی دهد. به عبارت دیگر"سیمونز " به طرز با ود نکردنی با موسیقی و افرادش داستان تعریف می کند.
persianisland.blogspot.com
 
http://persianisland.blogspot.com
شخصیت های داستان مثل بیشتر آثار "سیمونز"بی نظیرند. "  کیم دیکنز" در نقش سر آشپز "جنت دیزاتل" رایحه "ددوود" را به این سریال آورده ، او به راحتی با چشمانش بازی می کند بدون آنکه کلمه ای بگوید. "وندل پیرس" در نقش "آنتونی باتیست" که با ساکسیفون زدن در رستورانها روزگار می گذراندisbn84. او به همراه "کلارک پیتر" در نقش "آلبرت لامبرو" دو شخصیت دوستاشتنی سریال "شنود" هستند که در این سریال نقش های به مراتب عمیق تری را به عهده گرفتند."جان گودمن" مثل همیشه شاهکار است، نفس کشیدن او هم تماشایی است. هیکل بزرگ و صدای خش دار او با طنز تلخی که در بیانش دارد در هماهنگی کامل است . سریال "ترمی" را که میبینم یاد "دلشدگان " علی حاتمی می افتم.
persianisland.blogspot.com
مخاطب : خاص
سختی دیالوگها: 5 از 5
امتیاز: 8.7

۲ نظر:

ماکان گفت...

سلام امیر جان.breaking bad رو دیدی؟یکی از کارای خوب amc هستش.میخواستم نظرتو بدونم.یه سریال دیگه هم هست به اسم kingdom.کار لارس فون تریره.اگه دیدی خوشحال می شم نظرتو بدونم.سریال محصول مشترک سوئد و فنلاند و انگلیسه.

amir,ISBN84 گفت...

سلام
من جواب شما رو خیلی وقت پیش دادم ولی نمی دونم کجا رفت.. به هر حال هر دوشون خوبن ، کینگدم از لحاظ بصری فوق العادست.